Recenzija knjige: Sudbine na šahovskoj ploči - Dragutin Šahović

Gorbaev
Feb 3, 2018, 2:07 PM 0

Naslov: Sudbine na šahovskoj ploči

Idavač: Autorsko izdanje 2004.

Autor: Dragutin Šahović (1940-2005)

Roman „Sudbine na šahovskoj ploči“ kupio sam upravo od autora, velemajstora Šahovića na Prvoj ligi centralne Srbije 2005. godine. Velemajstor je bio u očajnom fizičkom stanju koje je nedvosmisleno ukazivalo na skoru smrt, koja se nedugo zatim i desila. Svoju knjigu koju potpisuje i kao izdavač nudio bi šahistima u sali za obede i verujem da je osoblju hotela više ličio na nekog prosjaka koji ide od stola do stola kako bi isprosio koji dinar nego šahovsku gromadu prema kojoj smo svi osećali poštovanje i sažaljenje.

Sama knjiga objavljena 2004. a sigurno i sastavljena nedugo pre toga, napisana je snažnim stilom koji se i očekivao od šahiste koga je pratio glas velikog intelektualca. U njoj su opisani događaji iz života i misli izmišljenog velemajstora „Jankovića“, ali u kome možemo jasno prepoznati samog autora. I mada je formalno roman knjigom preovlađuju eseji i pričice, što istinite, što nedokazivo pripisivane ličnostima značajnim za dvadeseti vek, kroz ceo roman provejavaju šahovski motivi.

Tema knjige je politička. Od prve do poslednje strane Šahović pokušava da obznani tragični usud srpskog naroda u raljama politike dvadesetog veka. Iako neprestano ponavljajući (čak i u biografskoj belešci!) da stvari ne posmatra crno-belo njegov stav u knjizi se svodi na nedvosmislen tezu o Srbima kao naivnim žrtvama koje celi svet pokušava da uništi (ponajviše srpski komunisti!). Fraza koja se i danas može čuti kod svakog ko pokušava da pronađe uzrok katastrofalnom stanju u kome se srpsko društvo nalazi, a nema snage da makar krajičkom oka pogleda i preispita ulogu samog društva u tome, ovde je iznesena solidnim stilom koji me je na trenutke podsetio na neke američke pisce „bit generacije“. Prvi su na udaru bili jugoslovenski komunista, a zatim i Sovjeti kao neko ko uništava samu ideju nacionalizma I njegove vrednosti. Zatim cela Zapadna Evropa i Amerika koje su uvek potajno gajile mržnju prema Srbima što su otvoreno pokazali 1999. NATO bombardovanjem Jugoslavije (po autoru grobnice Srba).

Međutim ova knjiga iako ne donosi ništa novo ipak ima jednu vrednost. Ona je odličan primer kako učinjena nepravda ne kvari samo nenavidnika već i žrtvu. Stradanje Srba devedestih za autora (i mnoge druge) je događaj koji ga je potpuno izbacio iz poimanja sveta i istorijskih procesa kao celine i njega kao čoveka među ljudima i srpske nacije među nacijama. Dragutin Šahović, velemajstor, intelektualac, ovim delom se predstavlja kao očajnik koji gde god se okrene vidi samo neprijatelja, koji u prošlosti kao i budućnosti vidi samo pretnju, koji odbacuje sve vrednosti i sve ideje spaljuje na oltaru nacije. On u svojoj ogorčenosti ostaje bez istorije, prikovan u nekom vanvremenskom prostoru sa zlom sudbinom svog naroda koji što dublje pada postaje sve više „odabrani”.

Autor knjige tako postaje mazohista koji uživa u sopstvenoj patnji, zbog čega je spreman da odbaci sve i  na bilo koje pitanje o svojim pogledima na ekonomsku doktrinu, društveno uređenje, etiku životne sredine, pravednosti ... odgovori : Srbin!

Online Now