Recenzija knjige: Soviet chess 1917-1991 Andrew Soltis

Gorbaev
18.06.2017. 06:08 0

Naslov: Soviet chess 1917 – 1991(Sovjetski šah 1917-1991)
Autor: Andrew Soltis (Endrju Solts)
Objavljeno: 2000
Izdavač: McFarland & Company inc.

Ako mogu reći da mi je neka knjiga koja obrađuje temu šaha (bilo da je to roman, istorija ili samu šahovsku igru) da mi je „oduzela dah“ onda je to ova. Velemajstor Endrju Soltis nam u ovoj knjizi prikazuje istoriju šaha u Sovjetskom Savezu od njegovog nastanka nakon Oktobarske revolucije 1917 (pa i nešto ranije) do raspada SSSR-a 1991. Pored neverovatne građe do koje je uspeo da dođe, ono što je zadivljujuće u ovoj knjizi je autorov napor da prikaže razvoj šaha paralelno sa političkim promenama koje su se odvijale u preko sedamdeset godina trajanja države. Autorovo poznavanje društvenih, političkih i istorijskih prilika države o kojoj piše daju jednu (i jedino moguću) kompletnu sliku fenomena „Sovjetski šah“. Pored toga zadivljuje želja autora da bude što je moguće objektivan kada govori o političkom sistemu koji je danas u potpunosti satanizovan, a činjenica da je autor amerikanac njegovom naporu daje posebnu težinu! U duhu već rečenog Soltis svoje delo ne deli po šahovskim zvezdama ili turnirima već (sasvim ispravno!) istoriju sovjetskog šaha deli po značajnim političkim događajima koji su oblikovali Sovjetsko društvo i šah. Tako je pred nama sedamnaest poglavlja koja ne samo da nam daju sjajan uvid u istoriju šaha već bi to mogao biti i dobar uvod u istoriju SSSR-a za „neupućene“.
Priča počinje mečom između značajnog revolucionara Aleksandra Iljina-Ženevskog i matematičar Nikolaja Grigorjeva u tami podrumske gostionice P.D. Bermana u Moskvi gde su igrači morali jedni drugima da drže upaljene šibice kako bi videli figure na tabli. Nastavlja se dolaskom Nikolaja Krilenka na čelo šahovske sekcije, pojavom Botvinika, Drugi svetski rat...
Za mene su posebnu draž imala poglavlja koja govore o godinama neposredno nakon revolucije, takođe on nam skreće pažnju na ličnosti poput Aleksandra Iljina-Ženevskog i Nikolaja Krilenka, Borisa Vajnštajna koji su široj šahovskoj javnosti nepoznati, a imali su odlučujući uticaj na razvoj Sovjetskog pa time i svetskog šaha.
Naići ćete u knjizi na zapanjujuće podatke, npr. da je na prvenstvu sidikata Sovjetskog saveza 1935. Učestvovalo 700 000 igrača! Zatim tužne priče iz Drugog svetskog rata (Romanovski, Rabinovič…),o mladim talentovanim igračima koji su stradali pre no što je svetska šahovska javnost stigla da ih upozna (Rjumin, Belavenec…), ali takođe i priče o šahistima koji su kao oficiri crvene armije dali veliki doprinos pobedi nad fašizmom.
U knjizi se nalazi i puno komentarisanih partija od kojih su se neke po prvi put našle pred čitaocima van ruskog govornog područja.
Kao svaki ozbiljan naučni rad ova knjiga razbija neke uvrežene stereotipe o “Sovjetskoj šahovskoj mašineriji”, demistifikuje kontraverze vezane za mečeve Keres – Botvinnik, Karpov – Kasparov i mnoge druge.
Kao dobar primer veze poltike i šaha u SSSR-u može da posluži kuriozitet da je u decembarskom broju časopisa “Shakhmaty v SSSR” iz 1987. ispod naslova izbrisan slogan “Proleteri svih zemalja, ujedinite se!” koji je tu pisao od osnivanja časopisa, što to je bio dobar znak da će se sistem urušiti, čak 4 godine pre nego se to uistinu dogodilo.
Naići ćete takođe i na nedoumice i zapitanost koja se često sreće kod ljudi sa zapada koji pokušavaju da razumeju dešavanja unutar SSSR-a “…Sovjetska dostignuća u šahu su zapanjujuća. Oni su mnogo proširili horizonte šahovske teorije - npr. bukvalno izmislivši Kraljevu indijsku odbranu i glavne linije Sicilijanke i stvorili novi dinamični stil igre koji je potpuno promenio poglede na vrednost figura, inicijativu i strategiju središnjice. A ipak to se sve dešava u zemlji u čijim školama je znanje opterećeno kontrolom, čije društvo zabranjuje preduzetništvo i čija ekonomija ne može da proizvede pristojan par cipela ili paste za zube!" Ali to samo pokazuje “intelektualno poštenje” Soltisa u pokušaju da razume “unutrašnju logiku” sovjetskog društva, što predstavlja pravu retkost danas kada “svi nastupaju kao da znaju sve”.
Za svakog koga interesuje Sovjetski šah ovo je knjiga koju mora imati i verovatno će joj se vraćati mnogo puta tokom svog života.
P.S Ne znam da li je potrebno da dodam da je ovom knjigom velemajstor Andrew Soltis postao moj omiljeni šahovski istoričar.

Тренутно