Blogs
حماقت

حماقت

hamid451
| 4

شکافتن هشتاد درصد سنگ نگاره‌های دهتل برای یافتن طلا

حدود هشتاد درصد سنگ نگاره های شهرستان بستک استان هرمزگان تخریب شده است .

بخش عمده سنگ هایی که این سنگ نگاره‌ها بر روی آن طراحی شده، به صورت عمدی و در جستجوی طلا شکافته می شود. با وجود این اما تا کنون مسئولان اداره میراث فرهنگی استان هیچ اقدامی برای محافظت از این آثار انجام نداده اند.

 

گروه میراث: دهتل، روستایی از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان منطقه‌ای در جنوب ایران و در نزدیکی خلیج فارس است. این روستا امروز میان سه سایت باستانی "تنگ کارون و کارگر"، "جم و ریز" و "جهرم" قرار گرفته است. سنگ نگاره‌ها دهتل در منطقه وسیعی از جنوب روستا واقع شده که دامنه آن‌ها تا چند روستای اطراف نیز می‌رسد. این سنگ‌نگاره‌ها تنها بر گروهی از سنگ‌ها حک شده‌اند که لایه تیره رنگی بر سطح آنها وجود دار و در اندازه‌های مختلف و به فاصله‌های کمی از یکدیگر روی زمین پراکنده‌اند و از سمت دامنه کوه به طرف روستا از تراکم آن‌ها کاسته می‌شود.

 

کروی بودن بخش زیادی از این سنگ ها موجب شده است برخی افراد سودجو با تصور اینکه در میان سنگ ها طلا و اشیا با ارزش وجود دارد آنها را شکافته و تخریب می کنند. رامی رفیعی فعال طرفدار میراث فرهنگی در شهرستان بستک و منطقه دهتل با اعلام این مطب به CHN می گوید: "متاسفانه هیچگونه محافظتی از این آثار نمی شود و به همین دلیل سارقان همیشه در کمین این آثار هستند و همیشه هم آثار مورد سرقت و تخریب قرار می گیرند. با توجه به کروی بودن شکل این سنگ ها بیشتر این افراد تصور می کنند میان آنها طلا جا سازی شده و به همین دلیل سنگ ها را شکافته و تکه تکه می کنند، علاوه بر این بخش زیادی از سنگ نگاره هایی که بر روی سنگ های کوچک تر و قابل حمل نقش شده بود تا کنون به سرقت رفته اند. ما هم در همه این سال ها ده ها بار لزوم محافظت از این آثار را به مسئولان شهرستان و استان گوشزد کرده ایم اما دریغ از کم ترین توجهی به این آثار."

   

 

 

نه هزار سال !!!!!!!!