Blogs
کتاب های شطرنج انگلیسی را چگونه مطالعه کنیم؟

کتاب های شطرنج انگلیسی را چگونه مطالعه کنیم؟

vahidkhiavia
| 5

در این عنوان سعی خواهم کرد برخی از موانع پیش روی مطالعه ی کتاب شطرنج به زبان انگلیسی را از راه علاقمندا ن به این بازی زیبا بردارم.


طبیعی است که مخاطب این مقاله علاقمندان با سطح زبان متوسط روبهپایین است.

بر خلاف تصور این دسته از علاقمندان به شطرنج مطالعه ی کتاب های شطرنج به زبان انگلیسی کار آسانی است، مخصوصا اگر انگلیسی عمومی فرد در حد متوسط باشد یا حتی به زبان انگلیسی علاقمند باشد.

اصلی ترین دلیل آسانی شاید محدود بودن تعداد لغات تخصصی شطرنج باشد. با دانستن این لغات و تعدادی از لغات کلیدی متن شما به راحتی می توانید مفهوم گفته های نویسنده را درک کنید.

دلیل دیگر میتواند وجود دیاگرام ها باشد که میتواند درک و فهم مطالب را برای شما بسیار آسان کند. 

 

شاید وجود واریانت ها و شاخه ها در کتاب شطرنج یکی دیگر از دلایلی است که در فهم مطالب میتواند خواننده را یاری کند.

مواد لازم برای مطالعه: 

کتاب، شطرنج و دیکشنری. البته نوع دیگری از مطالعه با کامپیوتر و نرم افزار شطرنج هست که چندین مزایا نسبت به روش کلاسیک دارد. به احتمال زیاد کتاب شما به صورت پی دی اف است ، پس میتوانید کتاب، صفحه شطرنج و دیکشنری را به همراه یکدیگر در کامپیوتر داشه باشید. مزیت دیگر استفاده از موتور شطرنج نرم افزار مورد استفاده است که در موارد غیر مفهوم می تواند کمک بزرگی باشد. بالا ترین مزیت این روش در بررسی واریانت های بازی خواهد بود که شما براحتی می توانید با مشخص کردن شاخه ی اصلی از شاخه های فرعی اقدام به درختی سازی و بررسی شاخه های فرعی کنید که معمولا به وسیله ی نویسنده به منظور توضیح بیشتر ارائه می شوند.

جایگاه دیکشنری در مطالعه:

 

به چه مقدار از دیکشنری استفاده خواهم کرد؟

میزان استفاده ی هر شخص از دیکشنری به دایره ی واژگان آن شخص بستگی دارد. هر چه دایره ی واژگان شخص در بحث لغات عمومی بزرگتر باشد میزان استفاده از دیکشنری نیز کاهش خواهد یافت. اما چرا برخی افراد خیلی کم به دیکشنری مرجعه می کنند؟ زیرا زمانی که یک متن را می خوانید لازم نیست که تک تک کلمات به کار رفته در آن را بدانید. بله جایی برای تعجب نیست. در یک متن تنها تعداد محدودی از کلمات وجود دارند که حامل بار معنایی هستند و کلمات کلیدی به حساب می آیند و دانستن آنها برای فهم مطلب اجباری است. بقیه کلمات یا کلماتی هستند که جنبه ی گرامری دارند و وجود آنها به منظور صحیح بودن متن از لحاظ گرامری است یا کلماتی هستند که بار معنایی زیادی را در متن به یدک نمی کشند و به عبارت دیگر ندانستن آنها لطمه ای به فهم متن وارد نخواهد کرد. پس با این اوصاف ما تنها برای کلمات کلیدی که نداستن آنها به درک ما از متن لطمه خواهد زد به دیکشنری مراجعه می کنیم.
چه کار کنیم که تا حد امکان به دیکشنری مراجعه نکنیم؟

برای این منظور کافی است هنگام مطالعه دو برگ کاغذ کنار دستتان قرار دهید. در یکی از برگ ها کلمات تخصصی شطرنج را که در حین مطالعه به آن برخورد می کنید به همراه معنی آنها به صورت ستونی بنویسید، مثلا آچمز، ستون، قطر یا نام انگلیسی مهره ها همراه با معادل آنها. در برگ دیگر کلمات عمومی پرکاربرد شطرنجی را همراه با معادل های آنها بنویسید، مثلا برتری، اجبار، ابتکار عمل. با ایجاد چنین برگه هایی نه تنها میزان رجوع به دیکشنری برای شما تا نود درصد کاهش خواهد یافت بلکه به مرور تمام آن کلمات در ذهن شما جای خواهند گرفت و بخشی از دایره ی واژگان شما خواهد گشت.

نقاط ضعف من در مطالعه ی کتاب های شطرنج انگلیسی چه چیز خواهد بود؟

بزگترین مشکل شما در ساختار جملات انگلیسی یا مسائل مربوط به گرامر خواهد بود. با توجه به متفاوت بودن ساختار های دو زبان این امر ناگزیر است. اما شما می توانید در جمله های نامفهوم دنبال کلمات کیفی بگردید مثلا کلمه ی ضعیف در جمله به احتمال زیاد شما را از مفهوم کلی جمله آگاه خواهد ساخت. یا عبارت پوزیسیون محکم برای سفید شما را از دانستن بقیه ی جمله بی نیاز میکند. یک بار دیگر به خاطر بیاورید دانستن همه ی کلمات یک متن ضروری نیستند.

مطمئن باشید بعد از تمام کردن یک کتاب شطرنج به غیر بهبود ملموس بازی شما درک متون شطرنجی نیز برای شما آسان خواهد گشت و در کتاب های بعدی شما به مراتب در آسایش خواهید بود و آنچه که برای شما باقی خواهد ماند لذت مطالعه ی کتاب های شطرنج خواهد بود.